Νέα / Ειδήσεις

Μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη του συγγραφέα μας Μηνά Παπαγεωργίου

Minas PapageorgiouΗ γνωστή ιστοσελίδα Εναλλακτικής Αναζήτησης Strange Files φιλοξένησε πρόσφατα μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη του συγγραφέα μας Μηνά Παπαγεωργίου με την ευκαιρία κυκλοφορίας του νέου του βιβλίου “Το Πρόβλημα της Ιστορικότητας του Ιησού“.
Στην συνέχεια αναδημοσιεύουμε το κείμενο της συνέντευξης όπου ο Μηνάς μιλάει για το σύνολο του συγγραφικού του έργου, τις προσωπικές του αναζητήσεις, τις έρευνες αλλά και το Ρεύμα του Μυθικισμού.

 

Μηνά θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για τον χρόνο σου και για την συνέντευξη. Για αρχή πες μας λίγο πως ασχολήθηκες με το χώρο της Εναλλακτικής Αναζήτησης;
Οι αναζητήσεις μου ξεκίνησαν σε ηλικία 10 ετών και αφορούσαν θέματα που είχαν να κάνουν με την αστρονομία και τις κινήσεις των ουρανίων σωμάτων. Στα 13 μου ήρθα σε επαφή με τη θεωρία των αρχαίων αστροναυτών του Έριχ Φον Νταίνικεν και ένα-δύο χρόνια αργότερα, με τα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων. Στην αυγή της νέας χιλιετίας ξεκίνησα να διαβάζω και κάποια από τα περιοδικά της Εναλλακτικής Αναζήτησης.
Στην πορεία διαχώρισα τους μύθους από την αλήθεια, τις παρανοήσεις από τα ενδιαφέροντα προς έρευνα θέματα και θεωρώ πως έκτοτε ακολουθώ μια συνεχή πορεία εξέλιξης σε ότι αφορά τα ενδιαφέροντά μου γύρω από αυτά τα θέματα. Στο μεσοδιάστημα συνάντησα ποιοτικούς φίλους και συνοδοιπόρους με τους οποίους συνδημιουργήσαμε και εξελίξαμε σπουδαίες συλλογικότητες πνευματικής αναζήτησης.

 

Τι είναι για σένα το Μεταφυσικό;
Όπως αναφέρουμε και στην ιστοσελίδα της Κοινότητας του Μεταφυσικού, αντιμετωπίζουμε τη μεταφυσική ως κλάδο της φιλοσοφίας. Η μεταφυσική φιλοσοφία αποτελεί έναν από τους βασικούς και παραδοσιακούς κλάδους της φιλοσοφίας και ως όρος πρωτοεμφανίστηκε τον 1ο μεταχριστιανικό αιώνα από τον Ανδρόνικο τον Ρόδιο, όταν κατά τη διάρκεια κατάταξης των έργων του Αριστοτέλη, τοποθέτησε μετά το έργο “Φυσικά” το σύγγραμμα “Πρώτη Φιλοσοφία“. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μετονομαστεί το τελευταίο σε “Μετά τα Φυσικά“.
Άρα χρησιμοποιώντας τη λέξη μεταφυσικό εννοούμε την έρευνα των πρώτων αρχών και αιτιών. Με λίγα λόγια, η μεταφυσική για τον Αριστοτέλη, ερευνά την αρχή των πάντων, μία έρευνα που ξεκίνησε με μεταφυσικά ερωτήματα που είτε έχουν ήδη βρει τη λύση τους (“γιατί δεν μπορούμε να πετάξουμε ενώ τα πουλιά μπορούν;”, “γιατί το φως και το σκοτάδι εναλλάσσονται διαρκώς;” κ.ά.), είτε παραμένουν μέχρι σήμερα αναπάντητα (“πως δημιουργήθηκε ο κόσμος;”, “υπάρχει θεός – ανώτερη πνευματική οντότητα;” κ.ά.).
Η μεταφυσική αναζήτηση δεν δύναται να εισέλθει σε αυστηρά καθορισμένα πλαίσια και αφορά τη μελέτη θεμάτων που φαινομενικά ανήκουν σε ετερόκλητα μεταξύ τους πεδία (από τη μυθολογία έως την επιστημονική προσέγγιση των παραφυσικών φαινομένων, από τον αποκρυφισμό και τον εσωτερισμό έως την πολιτική κ.λπ.), έχουν όμως τον ίδιο πυρήνα: την αναζήτηση προσωπικών ή καθολικών παραδοχών σε εναλλακτικές πνευματικές οδούς.

 

Στο βιογραφικό σου διαβάζουμε ότι ήσουν ιδρυτικό μέλος της ομάδας Κ.Α.Π.Α. Πες μας λίγα λόγια για αυτήν την ομάδα και τους σκοπούς της.
Η ομάδα Κ.Α.Π.Α (Κέντρο Αναζήτησης Πανεπιστημίου Αιγαίου) υπήρξε μια πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα της εναλλακτικής αναζήτησης φοιτητική ομάδα που ανέπτυξε πλούσια δράση την περίοδο 2003-2007 στη Σχολή Θετικών Επιστημών του πανεπιστημίου Αιγαίου στη Σάμο.
Ο αναγνώστης μπορεί να πάρει μια γεύση για το είδος της δράσης και τους σκοπούς της ομάδας είτε μέσα από μια συνέντευξη που είχαμε παραχωρήσει παλαιότερα στο περιοδικό Mystery, είτε μέσα από ένα πρόσφατο μικρό επετειακό κείμενο με αφορμή τη συμπλήρωση 10 ετών από την ίδρυση της, είτε (αναλυτικότερα) μέσα από το αρχείο δράστης της Κ.Α.Π.Α στο φόρουμ του Μεταφυσικού.

 

Πριν μερικά χρόνια και πιο συγκεκριμένα το 2010 εξέδωσες από τις εκδόσεις Διόν το πρώτο σου βιβλίο μελέτη, το Υπόθεση Παιδιά του 1983: Οι Έλληνες Indigo. Tι ακριβώς είναι οι Indigo και πώς προσεγγίζεις το θέμα στο βιβλίο;
Το ζήτημα των «Παιδιών του 83’» αποτέλεσε ένα από τα γνωστότερα εγχώρια συνωμοσιολογικά σενάρια κατά την προηγούμενη δεκαετία. Στόχος της δημοσιογραφικής μου έρευνας ήταν να αναζητήσω όλους τους εμπλεκόμενους ανθρώπους σε αυτή την υπόθεση, αλλά και άλλους επιστήμονες και ερευνητές που θα ήταν σε θέση να στηρίξουν ή να απορρίψουν τα όσα ισχυρίζονταν οι υποστηρικτές της θεωρίας. Νομίζω ότι διαβάζοντας το βιβλίο, ο αναγνώστης μπορεί να βγάλει στο τέλος τα δικά του συμπεράσματα αναφορικά με την αξιοπιστία της υπόθεσης για τα ξεχωριστά παιδιά του Απριλίου του 83’.
Γενικότερα η ξενόφερτη θεωρία των Indigo πρεσβεύει πως στον κόσμο μας υπάρχουν παιδιά με ιδιαίτερες ικανότητες (τα οποία διαθέτουν από υψηλό δείκτη iq και δεξιότητες, έως ικανότητες που ομοιάζουν με αυτές των σούπερ ηρώων), ενώ η συγκεκριμένη υπόθεση φέρει έναν καθαρά new age μανδύα, μιας και υποστηρίζεται πως τα συγκεκριμένα παιδιά διαθέτουν μια μίξη κόκκινου και μπλε χρώματος στην… αύρα τους. Το χρώμα αυτό ονομάζεται Indigo, μεταφραζόμενο ως λουλακί στα ελληνικά. Θεωρώ ότι η ιστορία με τα «Παιδιά του 83» αποτέλεσε μια ελληνική εκδοχή της θεωρίας των Indigo, φέροντας μια καθαρά συνωμοσιολογική χροιά.

 

Έπειτα, ένα χρόνο αργότερα εξέδωσες το δεύτερο βιβλίο-έρευνά σου, το Δούρειος Ίππος, από τις εκδόσεις iWrite. Μία έρευνα με 30 κείμενα (40 στην Β’ έκδοση) για τη σύγχρονη εναλλακτική επικαιρότητα. Πες μας λίγα λόγια για τη θεματολογία του. Τι εννοείς με τον όρο εναλλακτική επικαιρότητα;
Στις σύγχρονες ανεπτυγμένες κοινωνίες μαίνεται ένας αδιάκοπος πόλεμος πληροφόρησης. Ένας πόλεμος στον οποίο οι μάχες κερδίζονται από τα πιο σκληρά και ανθεκτικά μιμίδια (memes), ένας όρος που υιοθετήθηκε από την επιστημονική ορολογία τις τελευταίες δεκαετίες με σκοπό να περιγράψει τις πληροφορίες, τις αντιλήψεις και τις πρακτικές που εισέρχονται στον ανθρώπινο εγκέφαλο και που μπορούν να μεταβιβαστούν αναλλοίωτα, σαν άλλα νοητικά αντίγραφα, σε άλλους εγκεφάλους.
O Δούρειος Ίππος είναι ένα χρονογράφημα 40 κειμένων για την εναλλακτική επικαιρότητα που περιλαμβάνει όλες σχεδόν τις πτυχές του χώρου της εναλλακτικής αναζήτησης. Στα κείμενα αυτά παντρεύω σύγχρονα γεγονότα και εξελίξεις με περιστατικά και καταστάσεις από το παρελθόν. Με αυτό τον τρόπο ο αναγνώστης μαθαίνει να διαβάζει και να φιλτράρει τις ειδήσεις που συναντά καθημερινά στο διαδίκτυο, στην τηλεόραση και στις εφημερίδες μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα.

 

Και φτάνουμε στο 2013, αν μου επιτρέπεις την χρονιά αποκορύφωμα της πορείας στο δρόμο της εναλλακτικής αναζήτησης. Το Πρόβλημα της Ιστορικότητας του Ιησού: Το Ρεύμα των Μυθικιστών είναι ο τίτλος του καινούριου σου πονήματος το οποίο εξέδωσαν οι εκδόσεις Δαιδάλεος. Τι είναι ακριβώς το Ρεύμα του Μυθικισμού; Τι είδους πληροφορίες μπορεί να βρει ο αναγνώστης διαβάζοντας το νέο σου βιβλίο;
Ο Μυθικισμός εκπροσωπεί την πεποίθηση ότι πολλοί Θεοί, Θεές και άλλοι ήρωες και θρυλικές φιγούρες οι οποίοι και συνδέονταν με εκπληκτικές και υπερφυσικές ικανότητες, δεν υπήρξαν πραγματικά πρόσωπα, αλλά μυθολογικοί χαρακτήρες. Από τον 18ο αιώνα που το κίνημα του Μυθικισμού ξεκίνησε να απασχολεί έντονα Ευρωπαίους διανοητές (ακαδημαϊκούς θεολόγους, ιστορικούς και ανεξάρτητους ερευνητές), η έρευνα έχει επικεντρωθεί κυρίως στο πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού.
Στο νέο μου βιβλίο ο Έλληνας αναγνώστης θα έρθει για πρώτη φορά σε επαφή με το συγκεκριμένο ρεύμα ιδεών και τους σύγχρονους εκπροσώπους του. Ταυτόχρονα θα ενημερωθεί για όλες τις παλαιές και νέες εξελίξεις που αφορούν τα επιχειρήματα ενάντια στην ιστορικότητα του Ιησού, ενώ παράλληλα θα μελετήσει τις εντυπωσιακές ομοιότητες που παρουσιάζει ο μύθος του με τις παραδόσεις άλλων προχριστιανικών θεοτήτων και φιγούρων της Μεσογειακής λεκάνης (και όχι μόνο), όπως για παράδειγμα ο Μίθρας, ο Ώρος, ο Διόνυσος, ο Άδωνης, ο Απολλώνιος ο Τυανέας κ.α. Τέλος, θα κατανοήσει τον λόγο για τον οποίο η έρευνα για την ιστορικότητα του Ιησού έχει τεράστια σημασία για την πορεία του πολιτισμού μας.
Πρόκειται για μια πρωτότυπη εργασία, γραμμένη με τέτοιον τρόπο που να μπορεί να διαβαστεί από τον κάθε άνθρωπο, ανεξαρτήτως θρησκευτικών πεποιθήσεων, δίχως επιθετικό ύφος και δογματισμούς.

 

Πως σχολιάζεις τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν από την έκδοσή του (βλ. το περιστατικό με τη λογοκρισία της παρουσίασής του στο πνευματικό κέντρο του Δήμου Παπάγου);
Δεν μπορώ να πω πώς έπεσα απ’ τα σύννεφα με τη συγκεκριμένη εξέλιξη. Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που αποτελεί την τελευταία θεοκρατική «δημοκρατία» της Ευρώπης, τέτοιου είδους περιστατικά είναι συνηθισμένα. Είναι γεγονός, βέβαια, πως ακολουθούν φθίνοντα ρυθμό κι αυτό εξ’ αιτίας της μεγαλύτερης ευαισθητοποίησης των συμπατριωτών μας σε φαινόμενα λογοκρισίας (οι νέες τεχνολογίες βοήθησαν πολύ προς αυτή την κατεύθυνση).
Από κει και πέρα, ως γεγονός, βοήθησε στην περαιτέρω διαφημιστική προώθηση του βιβλίου μου. Έλαβα αρκετά μηνύματα συμπαράστασης από ποικίλους φορείς και μεμονωμένους συμπολίτες μου, ενώ η ακυρωθείσα παρουσίαση διεξήχθη κανονικά, έναν μήνα αργότερα, σημειώνοντας μάλιστα μεγάλη επιτυχία. Πλέον η πρώτη έκδοση του βιβλίου εξαντλήθηκε και μέσα στον Αύγουστο του 2013 πρόκειται να κυκλοφορήσει η δεύτερη.

 

Πως ακριβώς μπορεί να βοηθήσει η εναλλακτική έρευνα στις δύσκολες στιγμές που περνούν οι Έλληνες;
Στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης που ζούμε το εναλλακτικό έχει πλέον αποκτήσει μια πολύ πιο «ευρύτερη» έννοια σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, από τη στιγμή που τα κατεστημένα κανάλια πληροφόρησης έχουν υιοθετήσει μια πολύ συγκεκριμένη στάση και γραμμή απέναντι στις εξελίξεις. Οποιοσδήποτε νέος δρόμος σκέψης βοηθά τόσο στον εμπλουτισμό των γνώσεών μας, όσο και στο ακόνισμα του νου μας. Αρκεί βέβαια αυτοί οι δρόμοι να στηρίζονται σε στέρεες βάσεις και να μην μας οδηγούν σε αρλούμπες και υπερβολές.

 

Σημείωση: Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε από τον διαχειριστή της ιστοσελίδας Strange Files Σωτήρη Μπαρσάκη τον οποίο και ευχαριστούμε για το ένθερμο ενδιαφέρον του. Το κείμενο της αρχικής ανάρτησης στη σελίδα του Strange Files, θα το βρείτε εδώ.